Літературне читання 13.05.2020

Літературне читання. Урок позакласного читання. Казки Ганса Крістіана Андерсена.


— Сьогодні ми помандруємо сторінками чудових казок Ганса Крістіана Андерсена.Прочитаємо його казку « Дикі лебеді»

Ганс Крістіан Андерсен — Дикі лебеді (скорочено)

Стислий переказ, виклад змісту скорочено
У королівській родині було дванадцять дітей – одинадцять синів і одна сестра. Життя їх було легке і райдужне, поки не з'явилася мачуха, яка відправила Ельзу жити в далекі краї, а її братів зачаклувала у лебедів, які мали можливість набувати людський вигляд лише після заходу сонця. З кожним днем в селі, прекрасна Ельза ставала все красивіше і красивіше, але смуток за братами затьмарював її.
Повернувшись в замок батька в 15 років, вона намагалася довідатися що-небудь про долю братів, але всі подібні спроби зупинялися злою мачухою. Одного разу вранці вона спробувала спотворити дівчину з допомогою таємного закляття, однак план не увінчався успіхом – три жаби, які використовувалися для цього, відскочили, ледь доторкнувшись до невинної красуні. Побачивши це, мачуха сказилася і забруднила пасербицю в болотному бруді до такої міри, що жоден чоловік не хотів з нею говорити, а рідний батько, не впізнавши, велів вигнати замучену.
Наступну ніч Ельза проводить у лісі, де їй сняться колишні часи, коли всі вони були щасливі і не розлучені прокляттям мачухи. Вранці, ледве прокинувшись, знемагаючи від спраги і вся забруднена, вона знаходить чистий ставок, в якому вдосталь втамовує спрагу і вмивається, знову перетворившись в красуню.
Шукаючи вихід з лісу, дівчина потрапляє на добру стареньку, яка відсипає їй жменьку ягід і вказує шлях з лісу. Тоді дівчина починає ставити її питання про одинадцять прекрасних лебедів, які повинні водиться в цих місцях. Почувши про них, бабуся тут же згадує про птахів із золотими коронами, яких нещодавно бачила в найближчому водоймищі, про що і говорить Ельзі. Дізнавшись про це, дівчина кидає всі сили на те, щоб якомога швидше дістатися до водойми, описаного старою. На заході вона виявляє велику річку і лебедів, які в ній плескалися, що починають перетворюватися в її братів. Вранці всі вони залишають водойму, а Ельзу везуть в вербовому кошику. Весь політ дівчина милується просторами рідного краю і бачить хмарні замки.
Влаштувавшись на ночівлю в темній печері, вона бачить новий сон, в якому лісова старенька розповідає, яким чином можна врятувати братів: для цього потрібно нарвати кропиви і пов'язати з неї по сорочці для кожного з одинадцяти братів, при цьому не можна порушувати тишу своїм голосом, а інакше братів спіткає смерть.
Брати, які вранці повернулися в печеру, знаходять свою сестру за в'язанням і помічають, що вона мовчить, не перериваючи в'язання ні словом, ні піснею. Вони приймають це за чергове закляття мачухи, але побачивши, що сестра старанно в'яже і переходить до наступної сорочці, розуміють в чому справа. Після деякого часу її помічає король, який полює в цих краях. Він забирає дівчину в своє королівство і робить її своєю дружиною. Побачивши її заняття, він відводить її в окрему кімнату і привозить кропиву, з якої віна в'яже нові сорочки.
Одного разу, коли скінчилася кропива, вона вибирається за межі замку і бреде до цвинтаря, де знаходить кропиву і зірвавши її, направляється назад в замок. Побачив це радник короля, бере дівчину за чаклунку і доповідає про все своєму правителю, який переконавшись у всьому, хоче почекати. Коли в черговий раз дівчина прямує на кладовище, її бачать жителі королівства, які пов'язують, як їм здавалося, чаклунку і присуджують їй бути спалена на багатті. Король погоджується, але залишає її можливість доробити свою роботу.
Залишившись одна в ув'язненні, Ельза не перестає плести сорочки. Дізнавшись про це, брати приходят і намагаються пояснити все королю, але не встигають і знову перетворюються в лебедів.
Вранці, поки дівчину везуть на розтерзання, що збожеволіла і лютий натовп накидається з усіх боків, намагаючись вирвати у "чаклунки" її вироби. Коли кат, схопивши її, тягне до вогнища, несподівано з'являються одинадцять лебедів і захищають її від вогню, а дівчина, завершивши роботу над останньою сорочкою, накидає їх на братів, руйнуючи закляття. Після цього вона падає в непритомність, а люди обступають юнаків, які розповідають королю в чому справа. Почувши пояснення, король зривається з місця і підбігає до Ельзи, що втратила свідомість. Вогнище перед ними гасне і перетворюється в кущ червоних троянд, що оточували єдину білу троянду. Зірвавши її, король кладе квітку дівчині на груди, а Ельза прокидається, знайшовши щастя і спокій .
-      Послухай казку « Принцеса на горошині»



-      Подивись казку «Дюймовочка»

Фізкультхвилинка

3. Гра „Відгадай, чий голос?”
• — Тут ти можеш згадувати свій колишній дім, ось твоя робота, якою ти була там зайнята. Серед усієї розкоші, може, тобі захочеться інколи згадати колишнє. (Король. „Дикі лебеді”)
• — Ой, дуже погано! Я цілісіньку ніч на стулила очей. Хтозна-що було у моєму ліжку. Я лежала на чомусь твердому, і від цього у мене все тіло тепер у синцях! Просто жах! (Принцеса. „Принцеса на горошині”)
• — Тримайте його! Держіть його! Він не заплатив мита! Він не показав паспорта! (Пацюк. „Непохитний олов'яний солдатик”)
• — Оце мій дім! А ти вибери собі внизу найкращу квітку. Я віднесу тебе туди, і ти оселишся в ній. Там тобі буде так добре, як ти бажаєш. (Ластівка. „Дюймовочка”)
• — За грошима! Знай, що коли дістанешся самісінького низу в дереві, ти опинишся у великому підземному ході, там зовсім світло, тому що горить більше сотні ламп. Ти побачиш троє дверей, можеш їх відчинити, ключі стирчать зовні. (Відьма. „Кресало”)
-      Якщо в тебе буде бажання та час подивись мультфільм « Кресало»

4. Гра „Впізнай казку”
• За брамою стояла принцеса. Матінко рідна! Який вона мала вигляд під дощем та вітром! Вода збігала по її волоссі і по платтю на носки її черевиків і витікала з-під каблуків, а вона казала, що вона справжня принцеса. („Принцеса на горошині”)
• За містом була збудована висока шибениця, і навколо стояли солдати і багато сотень тисяч народу. Король і королева сиділи на пишному троні, навпроти суддів та радників. („Кресало”)
• Фарби на ньому зовсім злиняли,— чи від суму, чи під час мандрівки, теж ніхто не знав. Він дивився на маленьку балерину, вона на нього, і він чув, що тане, але все ще стояв непохитно, з рушницею на плечі. („Непохитний олов'яний солдатик”)
• Тим часом робота наближалась до кінця. Залишався один тільки панцир, але в неї знову не вистачило пряжі і не було жодної кропивники. Ще раз, це вже, напевне, востаннє, вона мусила піти на цвинтар і нарвати кропиви. („Дикі лебеді”)
• Та ось і теплі краї. Сонце сяяло там ясніше, ніж у нас, небо було вдвічі вище, і вздовж огорож та рівчаків ріс чудовий зелений і синій виноград. В лісах зріли помаранчі та лимони, там пахло міртами та м'ятою, а по стежках бігали за барвистими великими метеликами такі гарні дітки! („Дюймовочка)
— Чи сподобався вам сьогоднішній урок?
— Що найбільше запам'яталося?
- Дякую за роботу , виконай тести за посиланням.




Комментарии

Популярные сообщения из этого блога